|
23.listopada.2005 - 23:42 vil
|
wow...rzadko zdarzaja sie tak ciekawe dyskusje na //W. brawo! co ciekawsze niektore wypowiedzi sprawily ze powaznie zaczalem sie zastanawiac nad swoim zdaniem w tej rozmowie i wyciagnalem kilka ciekawych wnioskow. brawo jeszcze raz! oby tak czesciej :)
|
23.listopada.2005 - 09:23 EDi
|
Myślę, że o "technologii przyszłości" zdecydują najbliższe 2 lata. To czy ludzie wybiorą Flasha czy XHTML + JS (i wszelakie AJAXy) będzie zależało od ustandaryzowania przeglądarek i tego co Adobe zrobi z Flashem w kierunku zwiększenia jego funkcjonalności. (choćby w temacie, o którym wspomina Warpech) W tej chwili zarówno AJAX jak i Flash walczą o prym w dziedzinie RIA i obu tak samo daleko do doskonałości, więc argument, że robienie tego w JS jest dla maniaków jest tak samo słuszny jak ten, że robienie tego (akurat TEGO, bo funkcjonalnie flasha nie wymaga) we Flashu jest dla maniaków.
|
jak dla mnie to flash nie wy tam się podniecajcie, ale jak dla mnie flash nie będzie usable dopóki nie da się otwierać linków w tabach przeglądarki.
nie ma tego, nie ma usablity :P
|
A ja sie powtorze i powiem ze do idealu tej stronie daleko, sam do konca nie wiem czy mozna powiedzec ze jest dobra, z punktu widzenia ergonomii to uwazam ze chocby odeon.com.pl ktory jest strona o wiele bardziej wizerunkowa niz informacyjna ma lepsza ergonomie. Moje uwagi sa nastepujace (kolejnosc przypadkowa)
-brak mozliwosci bookmarkowania podstron (odeon to ma, yahoo maps beta to ma ... i jeszcze pare stron by sie znalazlo)
-o preloadery bez wskaznika zaladowania (prawie kazda strona to ma) i inteligentna kolejke preloadowania nie bede sie czepial bo tam nie ma ciezkich rzeczy a sa inne niedociagniecia nad ktorymi warto by bylo popracowac.
-tekstow w artykulach nie da sie zaznaczyc, skopiowac na dysk, jak wspomnialem nie mozna ich bezposrednio bookmarkowac .. punkty za ergonomie to moge dac tylko za to ze daja przycisk direct link ... tylko ze na dostateczny trzeba miec przynajmniej 50% punktow ... a za direct link to sie nawet na mierny nie uzbiera.
-fonty .. zamiast komentarza polecam przeczytac jakis artykul na fwa.
-przewijanie scrollerem ... hmm dla mnie przewijanie scrollerem jest powiazane ze scroll barem a nie wskaznikiem strona X/Y + navigacja next/prev.
-nawigacja strona X/Y next/prev jest raczej powiazana ze stala wielkoscia strony niz ze strona dynamicznie budowana/formatowana bardziej ergonomiczny jest ciag numerkow (strona 1, 2, 3, 4, ...123 .. czyli tak jak w google przy wynikach wyszukiwania)
Zreszta nawigacja strona X/Y next/prev jest slabo widoczna (IMO powinna byc ciemniejszy kolor .. taki jak linkow) ... szczegolnie biorac pod uwage fakt ze rozdzielczosc userow na takiej stronie jest na tyle duza ze przyciski next/prev sie po prostu gubia
-o ile na podstronie profiles przewijanie scrollerem bylo zrozumiale to na glownej stronie przewijanie scrollem bylo lekkim szokiem bo nie wiedzialem na poczatku co sie dzieje
-Dock jest fajny ale tez brakuje widocznej nazwy z zakladka ... tak zebym od razu wiedzial ze cos mi sie moze wysunac z lewej strony, mechanizm dodawania w tym momencie tez juz nie jest idealny ... gdyby byla fiszka z napisem dock to po kliknieciu ja to widze tak ze podswietla sie dock i animuje sie (inkrementuje) liczba dodanych itemow.
Moze czesc moich komentarzy jest subiektywna, a krytyczna ocena tez moze wynikac z tego ze pod pewnymi wzgledami jestem przeciwnikiem flasha (to temat na odrebna dyskusje).
Uwazam ze warto czasami cos lepszego konstruktywnie skrytykowac, bo latwiej zauwazyc bledy jezeli jest ich wzglednie policzalna ilosc. Jezeli wytknie sie konkretne bledy to samemu w swoich produkcjach wstyd bedzie je powielac i poziom techniczny wzrosnie. Swoja droga uwazam ze ten rok w polskiej branzy WWW jesli chodzi o poziom produkcji byl slabszy niz poprzedni ... czy mozna powiedziec ze byl tragiczny?.
pzdr.
Łukasz
|
22.listopada.2005 - 18:05 wallie
|
Marzę żeby webesteem tak wyglądal... tzn nie chodzi mi bynajmniej o lay a o funkcjonalności...
Niestety pod tym względem //w jest dużo bardziej skomplikowany niż FWA...
|
22.listopada.2005 - 18:01 vil
|
zgadzam się wallie. flash to już nie technologia przyszłości, tu już niemal standart, dlatego takie rzeczy powinno się robić we flashu. js na ta taką skalę to już jedynie rzecz dla pasjonatów...
|
22.listopada.2005 - 17:52 wallie
|
Magnum nie bądź głupi. On już tak niejednego zwabił na 'niby kawkę', później wykorzystał, obiecał zadzwonić i więcej nie zadzwonil...
Tak słyszałem...
a wracając do tematu: takich stron powinno być jak najwięcej, bo tylko wtedy widać po co macromedia tak pompuje nowe bajery do flasha. To już nie jest srona, to jest już aplikacja i robienie tego we flashu to dla mnie naturalna rzecz, gdyby ktoś to zrobił w JS to uśmiechnąlbym się i pomyślał że to nawiedzone friki...
|
22.listopada.2005 - 17:41 labrie
|
Magnum: do zrobienia, wpadnij na kawę to zobaczysz takiego ;-)
|
22.listopada.2005 - 16:28 vil
|
zajebiste.
tylko wkurza mnie ze jak sobie poklikam na "previous" to zeby wrocic do pozycji wyjsciowej spowrotem to sie naklikac musze... chyba ze jeszcze nie odkrylem sposobu. ale nawet jesli on jest a jeszcze go nie odkrylem to i tak jest to minus... :P nie no zajebiste faktycznie flashowo.
|
22.listopada.2005 - 15:39 EDi
|
Wcześniej nie, ale przeskalowałem teraz i... nie widzę w tym nic niesamowitego. Ot, flash zachowujący się tak jak html zachowuje się w standardzie. :) Jedyna rzecz nie do zrobienia (a przynajmniej ja nie mam pomysłu jak ją zrobić) to prezentacja i scrollowanie tekstu w taki sposób. Resztę gdyby było trzeba - dałbym radę. Fakt, że mogłoby być ciężko zmusić IE, żeby to łyknął, ale w "modern browsers" spoko. :)
|
22.listopada.2005 - 14:46 Magnum
|
EDi - skalowales sobie to okno? ;) chcialbym zobaczyc odwaznego, ktory zrobilby taka zabawke na JS :)
|
22.listopada.2005 - 14:33 EDi
|
@wallie: No dobra, w sumie masz rację. Ale gdyby to nie była linkownia flashowych stron... ;)
@magnum: Nieosiągalne jest tylko scrollowanie tekstów. Reszta jest jak najbardziej osiągalna. Oczywiście z wykorzystaniem js.
Tak czy inaczej, jest super. Jak już z resztą pisałem.
|
22.listopada.2005 - 13:49 mienta
|
sorry wallie ale większego niż to się nie, nawet jakby się FWA nie walidowało to największa tragiedia narodowa już się wydarzyła.
|
22.listopada.2005 - 13:43 wallie
|
EDi nie we flashu ? ROTFL... Linkownia najlepszych flashowych sajt zrobiona w htmlu... tja... komuś się poprzestawiało...
Gdyby FWA było w htmlu to był by to większy cios niż kiedy Kaczorinho został naczelnikiem państwa...
|
22.listopada.2005 - 13:01 keady
|
I przewijanie myszkowym scrollem mniam :)
|
22.listopada.2005 - 11:36 fkedar
|
wg mnie cudo, świetnie zastosowany flash, wszystko przejrzyste i logiczne jednym słowem SUPER
|
22.listopada.2005 - 11:31 Magnum
|
EDi - zupelnie sie z Toba nie zgodze :D
swietny przyklad dobrego wykorzystania Flasha :) Bardzo dobre useability (nieosiagalne w htmlu) :)
|
22.listopada.2005 - 11:01 EDi
|
Jest super, ale wszystko można było osiągnąć bez używania flasha, co polwoliłoby otwierać strony w nowym tabie, a nie za każdym razem klikać, żeby jednak pokazało tego popupa, którego właśnie zablokowało. Nie jestem fanem używania flasha tam, gdzie nie ma dla niego żadnego wytłumaczenia.
A teraz morzecie na mnie krzyczeć. :)
|
22.listopada.2005 - 01:58 Bayer
|
na początku efek WTF... a po chwili "Git!". Fajny dock i wyszukiwarka.
|
22.listopada.2005 - 01:02 wallie
|
jest przezajebiste. jak dla mnie mogli by sobie dac sotd np jutro i nie bylo by źle...
nie wiem czy wczesniej byly tapetki ale teraz je znalazlem i nie wiem, ktora sobie wczepic :>
|
fajniej jest, bo nie trzeba się przeklikiwać jak się ogląda sajty z kilku dni. na przykład po długim weekendzie ;)
|
22.listopada.2005 - 00:40 mienta
|
| |
|
|
|